Přejete si odebírat
novinky?

Newsletter ▼Newsletter ▲
Česká pošta

Zelená linka: 800 223 000

Kdo chce mít hezké Vánoce, dárky objedná včas!

Petr Cinkl, ředitel logistiky České pošty

 

 

 

 

 

Rozhovor s Petrem Cinklem, ředitelem logistiky České pošty

Je Česká pošta připravena na vysoký průtok zásilek ve vánočním období?

Loni jsme doručili takřka 45 milionů balíků podaných v České republice a v předvánočním období za jediný den téměř půl milionu. Dosáhnout v budoucnosti čtyřicetiprocentního podílu na trhu znamená zvýšit kapacitu doručovací sítě České pošty až na 60 milionů balíků ročně. Nynější kapacitu jsme schopni restrukturalizací logistické sítě a vnitřních procesů ještě zvýšit, ale ne na oněch plánovaných 60 milionů balíků. Mimo jiné musíme i podstatně zvýšit počet výdejních míst, kde si adresát sám zásilku vyzvedne. Počítáme v tom i se spoluprací s jinými společnostmi, jejichž provozovny budeme využívat jako výdejní místa.

Jaké konkrétní kroky tedy pošta realizuje pro úspěšné zvládnutí Vánoc?

Především je nutné upozornit, že na Vánoce se Česká pošta připravuje opravdu s velkým předstihem. S trochou nadsázky lze říci, že jakmile je po Vánocích, začínáme se chystat na ty další. Připravují se například stavební opatření na depech a sběrných přepravních uzlech, která mají zvýšit kapacitu a průchodnost a další provozní opatření, jako např. zajištění dostatku pracovních pomůcek, jako jsou přepravní klece, vozíky či palety. Důležité je i zajištění dostatečné personální kapacity a vozového parku. Je to všechno dlouhodobá záležitost, které je nutné se věnovat v průběhu celého roku a nenechávat vše na poslední chvíli.¨

S jakými problémy se tedy setkáváte v předvánočním provozu?

Snažíme se co nejvíce automatizovat třídění balíků. Zvláště objemnější balíky nezabalené v krabici však třídicím automatem neprojdou a musí se třídit ručně. To zdržuje a současně nám tyto typy zásilek zvyšují náklady. Podobné je to i s barvou obalu. Česká pošta byla v tisku kritizována, že odmítá zásilky v černé folii. Když se ale dá takový balík do třídicího stroje, který má kamery a skenery, ne vždy se podaří čárový kód přečíst. V tu chvíli se z balíku stává zásilka, která se musí třídit ručně a stojí to mnohem víc peněz, než když to udělá balíkový stroj. Ten je pro třídění výrazně efektivnější než manuální práce. Přijímáme ale i tyto zásilky, Česká pošta je v tomto jistota. Soukromý přepravce přijmout může, Česká pošta musí.

Jak si s takovou situací poradíte?

V takových případech musí nastoupit lidský prvek a to, co nezvládne stroj, musí vyřešit člověk. Velice nám v tomto směru pomáhají také ostatní zaměstnanci a kolegové z celé Pošty. Kromě toho zajišťujeme výpomoc v logistické síti tím, že ji posilujeme ve spolupráci s personálními agenturami o další brigádníky. Každoročně jich nabíráme na celou Českou poštu do předvánočního provozu téměř 5 tisíc.

Jak se všechna tato opatření projeví v konečné fázi, tedy při doručení samotnému adresátovi zásilky?

Jsme si vědomi, že bez ohledu na to, jestli budeme dodávat zásilku na externí výdejní místo, vlastní pobočku nebo ji doručovat až domů, musíme zkvalitňovat komunikaci s odesilatelem i adresátem, aby byla komfortnější a přesnější. K tomu směřuje také výdej balíků na kód. Člověk nemusí na poště dlouho čekat. Prostě zadá kód, který mu přišel esemeskou, a zásilka je mu vydána do několika minut, na specializovaných pracovištích dokonce maximálně do tří minut. Navíc pro balík může na poštu přijít kdokoliv, komu adresát svůj kód sdělí a pověří ho výběrem zásilky.

Každoročně také doporučujeme zákazníkům, ať nenechávají objednávání vánočních dárků na poslední chvíli. Česká pošta doručí všechny zásilky, které vezme do přepravy. U některých to ale při velkém náporu může trvat o něco déle. Proto každoročně zveřejňujeme termín, do něhož doporučujeme balíky objednávat respektive odesílat tak, abychom mohli garantovat jejich doručení. Nezapomínejme, že e-shopům také trvá nějakou dobu, než balík předají do přepravy. Tento tzv. rozhodný den každoročně zveřejňujeme i na webu České pošty.

Řekněme, že bych uvažoval o práci u pošty. Můžu nějak zjistit, jestli pro mě máte něco zajímavého a co za to dostanu?

V takovém případě není nic jednoduššího, než navštívit sekci volná místa na naší stránce www.tvojebudoucnost.cz, kde se dozvíte všechno potřebné. Nemusíte tam ani moc pátrat, se vším vám pomůže náš chytrý chatbot.

A s čím můžete pomoci?

Třídit zásilky, rozvážet balíky, doručovat poštu, pomáhat na přepážce.

Několik důvodů pro brigádu/práci u nás:

  • Jsme pohodový tým, na nic si nehrajeme.
  • Vše potřebné Vás lehce naučíme.
  • Pracovat můžete v blízkosti vašeho bydliště.
  • Na směnách se domluvíme.
  • V neposlední řadě slušná hodinová mzda (v závislosti na druhu práce).

banner